De blauwe envelop verdwijnt, wat nu?

blauwe_envelop_still_628.png

De Belastingdienst heeft aangekondigd dat de blauwe envelop verdwijnt. Veel mensen maken zich daar zorgen om. Wat kun jij doen als je je aangifte niet digitaal kan of wil doen?

Het verdwijnen van de blauwe envelop gebeurt in fases, de komende 7 jaar, en uiteindelijk zal alle communicatie tussen burger en Belastingdienst online via MijnOverheid verlopen, en ontvang je je post in je digitale persoonlijke berichtenbox.

Aankondiging

De Belastingdienst verstuurt nog een aankondiging per brief, om te melden dat je volledige communicatie via de online berichtenbox van de overheid gaat lopen. Je meldt jezelf daarvoor aan op MijnOverheid, met behulp van je DigiD. Vanaf dat moment ontvang je de post van de Belastingdienst digitaal en doe je ook je aangifte en bijvoorbeeld je toeslagaanvragen digitaal.

Wat als je je aangifte echt niet digitaal wil of kan doen? Dan kun je bellen met de Belastingdienst via 0800 - 235 8 352. Bereikbaar van maandag tot en met donderdag van 8.00 tot 20.00 uur en op vrijdag van 8.00 tot 17.00 uur.

Hier zullen medewerkers eerst kijken of er nog andere mogelijkheden zijn om de aangifte wèl digitaal te doen. Dit kan met behulp van familieleden, maar ook met hulp van bijvoorbeeld de Ouderenbond ANBO of via de vakbond. Mocht dit alles geen oplossing zijn, dan kan het zijn dat er een uitzondering gemaakt wordt en de blauwe envelop gewoon op de deurmat blijft vallen.

Klacht indienen

Mocht er nu voor jou geen uitzondering gemaakt worden, ook niet na het telefoontje, dien dan een klacht in bij de Belastingdienst. Als je er hierna nog niet uitkomt, kan je daarvan melding maken bij de Nationale ombudsman via 0800- 33 55 555. Bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 09:00 tot 17:00 uur.

Dat je eerst een klacht indient bij de Belastingdienst is belangrijk, je moet eerste proberen er met deze instantie uit te komen. Pas als dat niet lukt, kan je je melden bij de Nationale ombudsman.