Dit is waarom je steeds vaker lege schappen ziet in de supermarkt
In de supermarkten zie je steeds vaker lege schappen. Dit is niet alleen te danken aan productie- of leveringsproblemen, ook de prijsonderhandelingen tussen supermarkten en leveranciers spelen een rol. Waarom lijken die de laatste tijd zo vaak stuk te lopen?
Harde prijsonderhandelingen
Verschillende supermarktketens hebben afgelopen jaar te maken gehad met lege schappen, maar Jumbo lijkt de kroon te spannen. Begin dit jaar verkocht de supermarkt geen Haribo-snoep, Coca Cola, Oreokoekjes, Milka-chocolade en groente van Bonduelle. Eerder deze maand kon je er geen broodbeleg van De Ruijter of Heinz-ketchup krijgen.
Dat heeft alles te maken met de prijsonderhandelingen die Jumbo voert met leveranciers. Supermarkten onderhandelen jaarlijks met leveranciers, fabrikanten en producenten over de prijzen van hun producten, eventuele aanbiedingen en de bijdragen die fabrikanten willen leveren aan magazines.
“En die onderhandelingen gaan tegenwoordig snoeihard”, vertelt retaildeskundige Paul Moers.
Prijzen liggen lager in Duitsland
Dat heeft een aantal redenen. Om te beginnen weten supermarktketens dat sommige artikelen van Nederlandse fabrikanten goedkoper worden aangeboden in Duitsland.
“Fabrikanten verdedigen dit met het argument dat Duitsland een andere markt is dan Nederland, maar supermarkten nemen daar geen genoegen mee en willen de prijzen omlaag”, legt Moers uit.
Irritatie door hoge winsten fabrikanten
Ook de enorme winsten die (sommige) leveranciers maken, spelen een rol in de verharde prijsonderhandelingen. Moers vertelt: “Jumbo maakt, in vergelijking met bijvoorbeeld Unilever, niet zo heel veel winst. Dat zorgt voor irritatie bij de supermarktketen, want zij willen ook een goede boterham verdienen.”
Machtsverschuiving
De derde, en misschien wel belangrijkste reden, is de machtsverschuiving tijdens de prijsonderhandelingen. “Vroeger was het zo dat leveranciers de grote macht hadden tijdens deze onderhandelingen”, vertelt Moers. “Tegenwoordig zijn dat de supermarkten.”
Fabrikanten hebben de supermarkten simpelweg nodig om hun producten te verkopen en dat zorgt voor een sterke onderhandelingspositie voor supermarkten. Albert Heijn heeft bijvoorbeeld 37,1 procent van alle supermarkten in handen, Jumbo 21,1 procent.
Kom je niet uit de prijsonderhandelingen? Dan haalt Jumbo jouw producten uit de schappen. “Hierdoor mis je toch ineens 21 procent van de markt en dat houd je als leverancier niet lang vol”, aldus Moers. Supermarkten gebruiken dit als drukmiddel om de prijzen te verlagen.
Reactie Jumbo
In een reactie op het artikel laat Jumbo het volgende weten:
Jumbo doet er alles aan voor klanten om hen dagelijks boodschappen te kunnen laten doen voor lage prijzen. Slim inkopen is één van de manieren om te zorgen voor goede prijzen. Sinds vorig jaar werkt Jumbo Supermarkten op het gebied van inkoop samen met andere Europese supermarktketens via twee Europese inkooporganisaties (Everest en Epic Partners). Deze inkooporganisaties richten zich beide op onderhandelingen met internationale A-merk leveranciers. De samenwerking leidt voor Jumbo onder andere tot een meer gelijkwaardige inkooppositie ten opzichte van internationale A-merk leveranciers.
Waar Jumbo vanuit inkoop, net als andere supermarkten, onderhandelt met A-merkleveranciers om tot goede prijs te komen voor haar klanten, kan het vanuit het nieuwe inkoopbeleid voorkomen dat er momenteel extra onderhandelingen zijn. Helaas komt het dan ook wel eens voor dat producten tijdelijk even niet in de winkel of online beschikbaar zijn. De ene keer verlopen onderhandelingen wat sneller en eenvoudiger dan de andere keer. Als een onderhandeling wat lastiger verloopt en er dreigt niet meer geleverd te worden aan onze winkels, dan zet Jumbo alles op alles om klanten tóch hun favoriete A-merk product te kunnen aanbieden. Bovendien helpen onze winkelcollega’s ook altijd om een passend alternatief te vinden. Dat kan bijvoorbeeld een goed en betaalbaar product van Jumbo eigen merk zijn. Tegelijkertijd blijft Jumbo met de betreffende leverancier in gesprek om haar uiterste best te doen om de favorieten producten van onze klanten weer zo snel mogelijk vast op het schap te hebben voor een Jumbo prijs.