Ik heb een product besteld bij een bedrijf dat failliet is. Wat nu?

050922_faillissement.jpg

Je hebt net een mooi product besteld bij een webshop, maar nog voor jouw bestelling is geleverd kom je erachter dat de webshop / het bedrijf failliet is. Net nadat jij ze nog geld hebt betaald. Krijg jij nu je bestelling nog geleverd of kun je je geld nog terugkrijgen? Radar legt het je uit.

Wanneer een bedrijf failliet gaat, betekent dit dat er niet genoeg geld is om het bedrijf in leven te houden. De kans dat jouw bestelling nog wordt geleverd, is dus niet heel groot en je zult zelf in actie moeten komen om je geld terug te krijgen. Volg hiervoor onderstaande stappen. 

Meld je bij de curator van het failliete bedrijf

Wanneer de webshop failliet gaat, wijst de rechter een curator aan. Dit is iemand die onderzoekt hoeveel geld er nog over is van het failliete bedrijf en hoe dit verdeeld moet worden onder de schuldeisers. Daarnaast is dit dus ook de persoon waar jij contact mee moet opnemen wanneer je nog een bestelling verwacht. 

De curator vind je in het Centraal Insolventieregister door hier de gegevens van het bedrijf in te voeren. Daarbij staat de curator meestal ook genoemd in een faillissementsaankondiging in de media en op de website van het failliete bedrijf. Wanneer je de curator hebt gevonden, kun je je bij deze persoon melden als schuldeiser middels deze voorbeeldbrief aankoop bij failliet bedrijf

Maak duidelijke afspraken met de curator

Vraag de curator schriftelijk om de 'leveringsverplichting' na te komen of om akkoord te gaan met ontbinding van de overeenkomst en je als schuldeiser voor het betaalde bedrag te erkennen. Als de curator aangeeft de leveringsverplichting na te willen komen, ben je verplicht dit aanbod te accepteren.

Verbind de overeenkomst van je bestelling

De curator zal je daarnaast meer kunnen vertellen over je bestelling en of deze nog geleverd wordt. Mocht dit niet het geval zijn, dan kun je de overeenkomst ontbinden en op die manier je geld wellicht nog terug krijgen. Om de overeenkomst te ontbinden kun je deze voorbeeldbrief van het Juridisch Loket gebruiken. Daarbij staan de andere stappen die gezet moeten worden ook in dit overzicht. 

Maar let wel op: schuldeisers kunnen vaak niet meer betaald worden bij een faillissement, omdat partijen als de overheid en de bank voorrang hebben. Consumenten sluiten daarbij achteraan in de rij. 

Ga na of er sprake is van (een) garantie(fonds)

Is het bedrijf aangesloten bij een garantiefonds? Deze fondsen zijn opgericht om klanten te beschermen tegen een faillissement en beiden een regeling voor klanten om alsnog hun geld terug te krijgen. Op websites van bekende garantiefondsen zoals SGR of CBW-erkend 
kun je nakijken of het bedrijf waarbij jij hebt besteld is aangesloten. 

Daarnaast kun je ook zelf voor een garantie zorgen. Als je met een creditcard met aflevergarantie hebt betaald, kun je je geld waarschijnlijk terugkrijgen als het product niet is geleverd. Neem hiervoor contact op met je creditcardmaatschappij.

Bestelling ontvangen maar het bevalt niet?

Jouw product is alsnog geleverd, maar het bedrijf is kort ervoor of erna failliet gegaan en de ontvangen bestelling bevalt jou eigenlijk niet. Wat moet je nu doen? Het beste is om je product niet terug te sturen, zoals je normaal zou doen. De kans is namelijk groot dat je geen vervangend product krijgt of je geld terug, omdat je ook in dit geval achteraan moet sluiten in de rij van zaken die door de curator afgehandeld moeten worden. 

Product besteld, maar nog niet betaald

Heb jij een product besteld bij een bedrijf, maar ingevuld dat je achteraf wilde betalen? Dan kun je na een tijdje al een rekening ontvangen, maar beter is om de betaling zo ver mogelijk uit te stellen. Betaal pas als je met de curator hebt afgesproken dat er ook echt geleverd gaat worden. Of nog beter: pas als je het product hebt ontvangen.