background branding

Is je favoriete kledingmerk ethisch verantwoord? Zo check je het

261021 Kleding shoppen.jpg

Steeds meer mensen zijn zich bewust van de enorme impact die de kledingindustrie op mensen, het milieu en dieren heeft. Stoppen met kleren kopen dragen is geen optie, maar je kunt je engageren door de meest vervuilende en onethische kledingmerken links te laten liggen en bij duurzame merken te shoppen. Maar hoe weet je hoe ethisch verantwoord een kledingmerk is?

Afgaan op het woord of het (zelfgecreëerde) imago van een kledingmerk is lastig: veel winkels, vooral de grote ketens, zijn vaak niet transparant of niet eerlijk over de omstandigheden waarin hun kleren worden geproduceerd.   

Deze app maakt het consumenten makkelijk

Wat je wél kunt doen om bewust te shoppen, is het merk opzoeken op de website Good On You, of in de app (beschikbaar voor Android en iOS). Met een beoordelingssysteem van vijf sterren vertelt Good On You je meteen hoe ethisch verantwoord het kledingmerk is. Ook als je geen Engels begrijpt (de enige taal waarin de app beschikbaar is), helpt de app je een bewuste keuze te maken.

Hoe scoort jouw favoriete winkel?

Sinds 2015 beoordeelde het Australische bedrijf meer dan 3000 merken wereldwijd, waaronder H&M, Levi's en Zara. Benieuwd hoe deze en andere grote modeketens scoren op de belangrijke punten? We lijsten ze alfabetisch voor je op. Eén ster is de laagste score die Good On You merken toebedeelt, vier of vijf sterren is een duurzame keuze. 

1 ster

  • Forever21

2 sterren

  • Asos
  • Bershka
  • Calzedonia
  • Costes
  • Ecco
  • Guess
  • HEMA
  • Hünkemoller
  • Intimissimi
  • Miss Etam
  • Nike
  • Only
  • Pieces
  • Primark
  • Scotch & Soda
  • Sissy-boy
  • Stradivarius
  • Topshop
  • Urban Outfitters
  • Vero Moda
  • Zara
  • Zeeman

3 sterren

  • C&A
  • G-Star RAW
  • H&M
  • Jack & Jones
  • Levi's
  • Monki
  • Timberland

Er zijn geen grote kledingmerken die 4 of 5 sterren krijgen.

Zo worden de merken beoordeeld

Het beoordelingssysteem van Good On You houdt rekening met verschillende sociale en milieukwesties waarmee de mode-industrie wordt geconfronteerd om de impact van een merk op werknemers, het milieu en dieren te beoordelen.

Mensen
De app kijkt naar de invloed van merken op arbeiders in de kledingketen. Denk aan kinderarbeid, dwangarbeid, de veiligheid van de werknemers (ook bescherming tegen COVID-19), inspraak en het recht om lid te worden van een vakbond, gendergelijkheid en betaling van een leefbaar loon. 

Planeet
Good On You gaat onder meer de CO2-uitstoot van merken na, het gebruik van water, verwijdering van chemicaliën, vervuiling door microvezels en hun afvalbeheer.

Dieren
De app checkt het beleid ten aanzien van dierenwelzijn, en hoe goed een merk zijn dierlijke producten traceert. Merken die bont gebruiken, of angorawol, donsveren, shearling, karakul of huid en haar van exotische dieren scoren laag. De app kijkt ook naar het gebruik van leer en wol, inclusief 'mulesing' (het wegsnijden van huid rond het achterwerk van een schaap).

Good On You kijkt ook of merken positieve stappen nemen of net lobbyen tegen de strenger wordende wetgeving die de schade van de mode-industrie wil verkleinen en transparantie wil vergroten. Voor dit alles baseert de app zich op verschillende rapporten, onafhankelijke certificeringen en andere op normen gebaseerde systemen.