Mail over nieuwe betaalpas Rabobank is phishing

rabobank_phishing_800x628.jpg

'Als u geen nieuwe betaalpas aanvraagt, kunt u over twee weken geen gebruik meer maken van Rabobank Internetbankieren en alle overige betaaldiensten.' Cybercriminelen dreigen met een pinpasblokkade: trap er niet in! Het gaat om een phishingmail.

In het bericht kun je klikken op 'Direct aanvragen' zodat je een nieuwe bankpas krijgt opgestuurd. Klik niet op deze link. Als je twijfelt over de echtheid van zo'n mail, neem dan eerst contact op met de afzender (in dit geval de Rabobank). De contactgegevens vind je op de officiële website (ga dus niet af op gegevens in de mail).

Bekijk de valse mail

Bekijk de phishingmail hieronder (op je smartphone kantel je het scherm zodat je de hele afbeelding kunt zien):

Gevoelige gegevens

Met een phishingbericht proberen kwaadwillenden gevoelige gegevens buit te maken. De verzenders proberen je zo ver te krijgen dat je op een link klikt en daar persoonlijke informatie (zoals je bankgegevens) achterlaat.

Phishingkenmerken

Phishing kun je onder andere herkennen aan het afzenderadres. Is dit een vreemd adres, of een afgeleide versie van de echte naam van een bestaand bedrijf (zoals in dit geval: [email protected])? Dan heb je waarschijnlijk te maken met internetfraude. In deze video én in dit artikel zetten we phishingkenmerken op een rij.

Meer over