background branding

Nieuwe leidraad boeterente: wanneer krijg je je geld terug?

banken_200317_780.jpg

Alle hypotheekaanbieders hebben in het verleden de boeterente verkeerd berekend. Vandaag kwam de Autoriteit Financiële Markten (AFM) naar buiten met een nieuwe leidraad, over hoeveel vergoeding banken mogen vragen bij het oversluiten van je hypotheek. Radar vroeg vijf grote hypotheekaanbieders (ABN AMRO, ASR, ING, Rabobank, en de Volksbank, waar alle hypotheken van SNS / BLG Wonen en RegioBank onder vallen), hoe zij omspringen met deze leidraad.

Bekijk de uitzending van Radar over te hoge boeterentes

Uit de volledige reacties van hypotheekaanbieders ABN AMRO, ASR, ING, Rabobank en de Volksbank (waar alle hypotheken van SNS / BLG Wonen en RegioBank onder vallen) op de uitzending van Radar blijkt dat de banken op een aantal punten behoorlijk van elkaar verschillen van aanpak. Daarom zetten wij hun antwoorden op onze vragen hieronder op een rij.

Heeft de bank de leidraad al geïmplementeerd? Kortom; wordt bij nieuwe oversluitingen al rekening gehouden met het rapport van de AFM?

ASR geeft aan dat de leidraad al toegepast wordt, maar dat alleen de aanpassing die betrekking heeft op spaarhypotheken nog doorgevoerd moet worden. Wanneer dat aangepast wordt, maakt ASR niet duidelijk.

ABN Amro laat weten dat vanaf vandaag alle oversluitingen zullen gebeuren volgens de leidraad van de AFM. De Volksbank zegt dat de wijzigingen nog niet zijn doorgevoerd, maar dat het wel op korte termijn zal gebeuren. Rabobank heeft het element van de vergelijkingsrente al toegepast op de berekening, maar de aanpassing voor spaarhypotheken volgt in de loop van het jaar.

ING gaf geen duidelijk antwoord op deze vraag.

Wanneer gaat de bank klanten die zijn overgesloten informeren over de herberekening?

De Volksbank belooft klanten het snelst te zullen informeren, namelijk binnen enkele weken. ASR wil dat voor 1 juni van dit jaar doen, terwijl ING juist aangeeft dat het vanaf juni zal gebeuren. Rabobank laat ons weten dat het gros van de overgesloten klanten voor de zomervakantie op de hoogte gebracht zal worden en dat een klein deel (dan gaat het om mensen die naar een andere bank zijn overgesloten) op langere termijn geïnformeerd wordt. ABN houdt het algemener; klanten die na 14 juli 2016 zijn overgesloten worden voor het einde van het jaar op de hoogte gebracht.

Wanneer krijgen klanten die teveel betaalden hun geld terug?

De hamvraag. Waar consumenten met te hoge boeterentes vooral op zitten wachten is het moment van terugbetaling van mogelijk duizenden euro's. Ook hierbij is de Volksbank het snelst, zij willen binnen enkele weken het geld terugstorten. Rabobank zegt ook dat het merendeel van de klanten voor de zomervakantie het geld terug kan verwachten. ASR streeft ernaar om het voor 1 juli te doen en als klant van ING en ABN wordt dit doorgeschoven naar respectievelijk december en 'voor het einde van het jaar'.

In hoeverre gaat de leidraad op voor klanten die voor 14 juli 2016 zijn overgesloten?

Alle hypotheekaanbieders geven aan dat de leidraad niet opgaat voor mensen die voor de invoering van de MCD, de nieuwe regelgeving, zijn overgesloten. Die mensen hoeven dus niet te verwachten dat ze de te veel betaalde boeterente terugkrijgen van de bank. De Volksbank, ING en ABN verwijzen naar de contractuele afspraken die voor 14 juli vorig jaar golden tussen de klant en de bank. Als die gerespecteerd zijn dan krijgt de klant niets terug.

ASR zegt zelf dat de leidraad al gevolgd werd (met uitzondering van het onderdeel van de spaarhypotheek). Rabobank geeft aan dat de leidraad van de AFM geenszins betekent dat klanten vóór de invoering van de nieuwe regels meer hebben betaald dan het financieel nadeel van de bank. In hun ogen hebben klanten dus niet recht op terugbetaling van te hoog betaalde boeterente.