Trap niet in deze phishingmail over TAN-codes van ING

Er is weer een nepmail in omloop uit naam van ING. In het bericht beweren oplichters dat er een probleem is met je TAN-codes, en proberen ze je te verleiden om 'je account opnieuw te activeren'. Ga daar niet op in en klik niet op de links: het is phishing.
De e-mail is naar een zeer grote groep mensen gestuurd, getuige het aantal kritische consumenten dat ons per mail op het phishingbericht attendeerde.
Typisch geval van phishing
Opvallend is dat de mail niet boordevol taalfouten zit, zoals bij dit soort berichten nogal eens het geval is. Toch is dit qua inhoud verder een typisch geval van phishing: een waarschuwing over de veiligheid van je gegevens in combinatie met een oproep tot actie.
Nog een aanwijzing dat je hier met oplichters te maken hebt: de afzender noemt zich 'ING Online', maar het e-mailadres dat erachter zit is '[email protected]'. Een echte mail van ING zal altijd van een officieel adres van de bank komen.
De volledige tekst van de mail (zonder de links) luidt:
'Uw TAN-codes zijn tijdelijk geblokkeerd Waarom blokkeren? Er kunnen twee redenen zijn: De computer die u op dit moment gebruikt, is mogelijk besmet met een virus. Via dit virus kan iemand uw gebruikersnaam en wachtwoord voor Mijn ING achterhalen. Derden hebben mogelijk uw inloggegevens voor Mijn INGVeiligheidsmaatregel Om misbruik te voorkomen zijn uit voorzorg uw TAN-codes voor Mijn ING geblokkeerd. Wij begrijpen dat deze blokkade vervelend voor u is. Deze maatregel is genomen om ervoor te zorgen dat uw gegevens veilig zijn.Zo ontvangt u weer TAN-codes Maak uw computer virusvrij. Kilk hier om uw account te activeren [link verwijderd] Bent u in het buitenland? Om uw account te activeren. Klik hier [link verwijderd] Wij helpen u graag op werkdagen van 8.00 tot 21.00 uur en op zaterdag van 9.00 tot 17.00 uur. Wij zorgen er direct voor dat u uw TAN-codes voor Mijn ING weer ontvangt.Goed om te weten Pinnen en geld opnemen bij een geldautomaat is wel mogelijk. Ook de ingeplande opdrachten in Mijn ING en de automatische incasso's worden gewoon verwerkt. Met vriendelijke groet, ING B.V. Administratie. NB: U kunt de factuur uitsluitend openen met Adobe Reader. Indien u deze software niet heeft geinstalleerd dan kunt u deze gratis downloaden op [link verwijderd]
'
Er kunnen twee redenen zijn:
De computer die u op dit moment gebruikt, is mogelijk besmet met een virus. Via dit virus kan iemand uw gebruikersnaam en wachtwoord voor Mijn ING achterhalen.
Derden hebben mogelijk uw inloggegevens voor Mijn INGVeiligheidsmaatregel
Om misbruik te voorkomen zijn uit voorzorg uw TAN-codes voor Mijn ING geblokkeerd.
Wij begrijpen dat deze blokkade vervelend voor u is. Deze maatregel is genomen om ervoor te zorgen dat uw gegevens veilig zijn.Zo ontvangt u weer TAN-codes
Maak uw computer virusvrij.
Kilk hier om uw account te activeren [link verwijderd] Bent u in het buitenland?
Bent u in het buitenland?
Om uw account te activeren. Klik hier [link verwijderd]
Wij helpen u graag op werkdagen van 8.00 tot 21.00 uur en op zaterdag van 9.00 tot 17.00 uur. Wij zorgen er direct voor dat u uw TAN-codes voor Mijn ING weer ontvangt.Goed om te weten
Pinnen en geld opnemen bij een geldautomaat is wel mogelijk. Ook de ingeplande opdrachten in Mijn ING en de automatische incasso's worden gewoon verwerkt.
Met vriendelijke groet,
ING B.V.
Administratie.
NB: U kunt de factuur uitsluitend openen met Adobe Reader. Indien u deze software niet heeft geinstalleerd dan kunt u deze gratis downloaden op [link verwijderd]
Frauduleuze app
De mail lijkt vooral gericht op Android-gebruikers. Wanneer zij op een van de links klikken en hun gegevens invullen, kan er een frauduleuze app op hun toestel geïnstalleerd worden met de naam 'ING Protect Service'.
Toch geklikt... Wat nu?
ING besteedt op haar eigen site ook aandacht aan dit phishing-geval. In het artikel op ing.nl kun je lezen wat je moet doen als je onverhoopt tóch een link uit de nepmail hebt aangeklikt.
Bekijk ook onze video Hoe herken je phishing?