ACM beboet vijf webwinkels voor gebrekkige informatieverstrekking

acm_geld.jpg

Vijf webwinkels, waaronder CoolCat, moeten een boete van in totaal 590.000 euro betalen, omdat ze klanten niet voldoende op de hoogte brachten van hun rechten bij de annulering van een aankoop.

Dat meldt toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM). De hoogste boete is met 220.000 euro voor CoolCat. Dat bedrijf schoot niet alleen tekort op het gebied van informatieverstrekking, maar betaalde ook bezorgkosten niet terug. CoolCat liet in een reactie weten de boete te betreuren. Het bedrijf benadrukte dat het zijn werkwijze heeft verbeterd, waardoor alle regels nu worden nageleefd.

Volledige terugbetaling

Een consument die een bestelling bij een webwinkel op tijd annuleert, heeft recht op volledige terugbetaling van alle kosten die zijn gemaakt om de bestelling geleverd te krijgen. Dit betekent dat ook de bezorg- en andere bijkomende kosten moeten worden terugbetaald. Webwinkels moeten consumenten op hun website duidelijk informeren over die regels, aldus ACM. 'Het opnemen van deze informatie onder een link als 'klantenservice', 'veel gestelde vragen' of 'algemene voorwaarden' is niet voldoende.'

Binnen veertien dagen

Een klant van een webwinkel heeft veertien dagen bedenktijd vanaf de dag van ontvangst van het bestelde product. Vanaf het moment van annulering moet de aankoop binnen twee weken worden teruggestuurd. De webwinkel moet het bedrag vervolgens binnen veertien dagen na het bericht van de annulering terugbetalen.

De beboete partijen

De ACM heeft een overzicht gemaakt waarin staat hoeveel elke partij moet betalen.

  •   Bever – boete 198.000 euro;
  •   Coolcat  – boete 220.000 euro;
  •   Eigenares van Kiesdejuistesportbh.nl (nu: bhsupport.nl) -  boete 50.000 euro;
  •   Voormalig eigenares van Hipvoordeheb - boete 50.000 euro;
  •   Shoebaloo -  boete 72.000 euro.

Bron: ANP / ACM