Europese Commissie stelt nieuwe regels op omtrent online aankopen

47501401_l.jpg

De Europese Commissie stelde woensdag een pakket maatregelen voor waarmee consumenten gemakkelijker en veiliger producten en diensten in de hele EU online kunnen kopen en verkopen.

Volgens de commissaris voor Justitie, Consumenten en Gendergelijkheid twijfelen te veel Europeanen over aankopen op het internet omdat zij hun rechten niet kennen: 'Ik wil dat consumenten net zoveel vertrouwen hebben in aankopen online als in aankopen offline.' Belangrijke punten uit het voorstel van de Commissie zijn het betaalbaarder maken van grensoverschrijdende pakketbezorging en het vertrouwen van de consument vergroten door betere bescherming.

Grensoverschrijdende pakketbezorging

Volgens de Commissie zijn de prijzen die postbedrijven aanrekenen om pakketjes in andere lidstaten te bezorgen vaak tot vijf keer zo hoog als prijzen voor binnenlandse bezorging. Meestal lijkt er niet een duidelijk verband te zijn tussen de gevraagde prijs en de daadwerkelijke kosten. De Commissie wil dat daar meer transparantie over komt. Er komen vooralsnog geen maximale bezorgprijzen, maar de consument moet wel weten waar hij voor betaalt.

Vertrouwen van de consument

Om het vertrouwen van de consument te vergroten krijgen nationale autoriteiten meer bevoegdheden om websites te controleren en de identiteit van de handelaar te achterhalen. Ook mogen webwinkels een consument niet zomaar de toegang weigeren.

‘Wanneer een consument een winkel in een ander EU-land binnenloopt, hoeft hij zich niet te legitimeren zodat de verkoper de aankoop kan goedkeuren of de prijzen of voorwaarden kan aanpassen. Maar online wordt consumenten de toegang tot aanbiedingen in andere landen maar al te vaak ontzegd, doordat zij bijvoorbeeld naar een landspecifieke website worden doorverwezen of met een creditcard of betaalkaart uit een bepaald land moeten betalen. Dat is discriminatie.’ 

Overigens betekent dit niet dat iedere webwinkelondernemer verplicht is om in de hele EU te bezorgen, maar zodra een webshop deze service aanbiedt moet er aan bovengenoemde eisen worden voldaan.

Bron: Europese Commissie