De verleiding van de megaverpakking
Van een fles Coca-Cola van twee liter kijkt niemand meer op en ook het halen van een halve liter koffie is bij de grote Amerikaanse koffietenten als Starbucks de normaalste zaak van de wereld. Supermarkten stunten ook vaak met aanbiedingen van ongezonde producten waardoor we worden verleid om grote hoeveelheden chips, chocolade, frisdrank en andere dikmakers te hamsteren. Hoe meer we in huis halen of voorgeschoteld krijgen, hoe meer we eten? Radar zoekt het uit en bekijkt de gevolgen voor de volksgezondheid.
Ons voedsel komt in steeds grotere porties. In de supermarkt, op straat, in restaurants en dus ook thuis eten we steeds meer omdat we meer krijgen voorgeschoteld of omdat we meer in huis halen. Met het oog op overgewicht en obesitas is dat geen goede ontwikkeling.
Ingrid Steenhuis, hoogleraar Preventie op het gebied van volksgezondheid bij de Vrije Universiteit in Amsterdam, maakt zich hier zorgen over. Ze heeft onderzoek gedaan naar de ontwikkeling van portiegroottes en stelt dat de consument door al die grote porties eigenlijk het idee van een normale hoeveelheid eten kwijt is. Dat is niet alleen verwarrend, maar ook ongezond.Wat is normaal?
Neem nou bijvoorbeeld de koffie to go die je op straat kunt kopen bij verschillende tenten. Een fenomeen dat steeds populairder is geworden de afgelopen jaren, maar voor veel verwarring zorgt. Professor Steenhuis heeft onderzocht dat er niet alleen heel veel verschillende namen en formaten koffie te krijgen zijn, maar dat de formaten elkaar ook nog eens overlappen.
Als je bij de Burger King bijvoorbeeld een normale koffie haalt, is dat evenveel als een kleine koffie bij de Starbucks. Haal je bij deze laatste keten een grote cappuccino, dan krijg je maar liefst een halve liter koffie voorgeschoteld. Als daar volle melk en suiker in zit, is dit drankje goed voor 200 kilocalorieën, dat tikt aardig aan.
Door alle verschillende opties en steeds groter wordende porties is het voor consumenten niet meer duidelijk wat de inhoud van een normaal kopje koffie is.'Waar voor je geld'
Bovenstaand geldt niet alleen voor de snacks en drankjes die je in ketens of op straat kunt kopen - ook de verpakkingen in de supermarkt worden steeds groter. En wij kopen die grote verpakkingen maar al te graag.
Dat komt omdat we dan het gevoel hebben dat we meer waar voor ons geld krijgen. Als je 2 liter frisdrank kunt kopen voor € 2,- of 1 liter voor € 1,40 dan kopen we al snel de grote fles. Je koopt dan namelijk per liter de goedkoopste frisdrank.
We zijn in de supermarkt vaak niet met gezondheid bezig, maar wel met onze portemonnee. Doordat we veel voedsel, en dat in grote porties aangeboden krijgen, voelt het alsof we voordelig uit zijn. Daardoor zijn we met z'n allen al snel geneigd om op aanbiedingen in te gaan.Op
Dat we meer ongezonde dingen in huis halen, betekent ook dat we het allemaal opmaken. Je drinkt meer frisdrank als je twee liter in de koelkast hebt staan, en je eet meer chips als je twee zakken in huis hebt. Grote porties en aanbiedingen zijn dus helemaal niet zo goed, als je het bekijkt vanuit het oogpunt van bestrijding van obesitas en overgewicht.
Ook als we een hapje buiten de deur eten, betekent een grotere portie dat we meer eten. Uit het onderzoek van professor Steenhuis blijkt dat een dubbele portie voorgeschoteld krijgen, betekent dat we 35 procent meer eten dan wanneer we een enkele portie op ons bord hebben liggen.
Verleiding
Mensen nemen zo’n 200 snackbeslissingen per dag, zegt professor Steenhuis. Dat zijn enorm veel momenten waarop je eigenlijk níet toe moet geven aan de verleiding om iets lekkers of ongezonds te eten.
Het is dus gezond om de verleiding te weerstaan van alle aanbiedingen, en de volle koelkast die lonkt. Maar als we door onze omgeving steeds geprikkeld worden om juist meer en meer te eten en te drinken, is het begrijpelijk dat daar een keer een einde aan komt: dat je bron van zelfbeheersing een keer uitgeput raakt.Zet zelf de eerste stap
Zo’n omgeving die aanzet tot veel eten en weinig bewegen, heet ook wel een obesogene omgeving. Het is belangrijk dat onze maatschappij minder obesogeen wordt. Zelf kunnen we ervoor zorgen dat we van ons huis niet zo’n omgeving maken.
Dat kun je doen door niet op alle aanbiedingen in te gaan en geen grote verpakkingen in huis te halen. Ook multi-verpakkingen vallen daaronder; bijvoorbeeld een grote verpakking vol kleine zakjes chips. Het mogen dan kleine porties zijn, je haalt ze tóch in huis en uiteindelijk eet je die allemaal op.
Forum
Discussieer mee op ons forum! Meld je vandaag nog aan en deel je inzichten met andere leden.
Forumreacties
54Van een fles Coca-Cola van twee liter kijkt niemand meer op en ook het halen van een halve liter koffie is bij de grote Amerikaanse koffietenten als Starbucks de normaalste zaak van de wereld. Hoe meer we in huis halen of voorgeschoteld krijgen, hoe meer we eten? Radar zoekt het uit en bekijkt de gevolgen voor de volksgezondheid. Maandag 20 oktober in Radar, om 20:30 bij de AVROTROS op NPO 1
Ja dat klopt. Als ik een zak chips van 100 gram voor 50 cent bij de Hema haal, kost me dat 50 cent, en op vrijdagavond gaat die zak op. Als ik daarentegen een zak van 200 gram voor 89 cent haal bij de appie, dan gaat die zak, ondanks goede voornemens, op vrijdagavond ook helemaal op. Dus ik haal die kleine zak van de Hema dan maar, kost me minder, en het is minder ongezond.
Interessant onderwerp. Mij valt de "dwangaanbieding" in de supermarkt erg op: 3 halen 2 betalen, of: de tweede voor de helft Je krijgt korting, maar dan moet je wel meer dan één verpakking kopen. Als dat je consumptiegedrag niet beïnvloedt is dat prima. Dat is het geval bij bijvoorbeeld wc-papier en rijst. Meer rijst ga je niet eten en meer naar de WC vermoedelijk ook niet. Maar bij de meeste artikelen leidt het wél tot meer consumptie. Te denken valt aan snoep, chocola en wijn. Wijn kun je tegenwoordig per 3 liter karton kopen. In plaats van 0,75 liter in een fles. Het zou me niet verbazen dat mensen hierdoor meer gaan drinken. Ik ben dit momenteel zélf aan het testen. Grote voordeel van die dozen is dat de wijn circa een kwart goedkoper is en je niet meer naar de glasbak hoeft.