Digitale overheid nog niet probleemloos

Digtale Overheid – het OnderzoekRadar constateert samen met Nationale ombudsman Alex Brenninkmeijer dat DigiD niet altijd optimaal werkt. Sinds de inwerkstelling van de digitale overheid zijn er opmerkelijk veel klachten over de dienstverlening van de gemeente of staat.

Radar startte daarom samen met de Nationale ombudsman op 7 oktober een onderzoek naar de digitalisering van overheidsdiensten. Hieruit blijkt dat bijna 40% van de respondenten geen vertrouwen heeft in de afhandeling en de verwerking van de gegevens aan het digitale loket. Het volledige rapport is HIER terug te lezenGeen toegang tot DigiDVoor toegang tot dit digitale loket heb je een DigiD nodig. Het lijkt nog erger te zijn: er zijn zelf mensen die geen DigiD kunnen krijgen. In de uitzending laten we zien dat dit ook Pieter Kiewied dit ervaren heeft. Hij betaalt belasting in Nederland, hij heeft een Nederlandse zorgverzekering, maar woont in België. Hij blijkt hierdoor geen DigiD aanvragen. Voor de aanvraag van DigiD heb je een burgerservicenummer nodig. Een nummer dat je automatisch van de overheid hebt gekregen. Tenzij je voor 1994 in het buitenland bent gaan wonen. Dan heb je dat nummer niet gekregen en dan kan je nu geen DigiD aanvragen, ook niet aan het loket.

Meneer Kiewied wordt binnenkort 65, maar hij heeft geen idee waar hij aan toe is.: hoeveel pensioen hij krijgt, hoe hij AOW moet aanvragen. Dit zijn namelijk allemaal zaken waar je een DigiD voor nodig hebt.UWV lastig bereikbaarEn dat is niet het enige dat mis kan gaan. In een eerdere uitzending lieten we al zien dat er allerlei problemen ontstaan door de digitalisering van de overheid. Zo is de website van het UWV lastig bereikbaar, waardoor uitkeringsgerechtigden moeilijk een uitkering kunnen aanvragen. Dit heeft directe gevolgen voor hun inkomen.

Ook andersom gaat het mis. Wanneer je door de slechte bereikbaarheid van de website van het UWV te laat kunt doorgeven dat je weer werk hebt, krijg je een forse boete.

Het kan ook zijn dat informatie die je als burger doorgeeft, verkeerd aankomt. Zo is er een gezin dat verhuist binnen dezelfde gemeente, in dezelfde wijk. Bij de gemeente ontstaat het misverstand dat deze familie geëmigreerd is. Dit heeft grote gevolgen voor allerlei toeslagen die het gezin ontvangt. Dit werd pas recht gezet, toen de media werd ingeschakeld.Fysiek contact met medewerker gewenstHet is dus niet zo gek dat ruim 98% van de respondenten vindt dat er naast het digitale contact met de overheid er ook een mogelijkheid moet blijven bestaan om een medewerker gewoon te spreken. Alle resultaten van het onderzoek onder zijn HIER terug te lezen.

Minister Plasterk neemt het rapport in ontvangst. Hij begrijpt dat mensen behoefte blijven houden aan persoonlijk contact met de overheid en hij wil dat zelf ook.‘Digitale overheid geen voordeel’Daarnaast geeft 21 procent van de ondervraagden aan geen voordeel te zien in de digitale overheid. Mensen zijn bijvoorbeeld bang dat zo voor grote uitgaven komen te staan, omdat ze ineens een computer nodig hebben. Ook vragen respondenten zich af of ze wel handig genoeg met een computer zijn.

Volgens minister Plasterk is het dan ook nodig dat websites zich nog verbeteren en dan niet alle functies weggestopt mogen zitten in een knopje, onder een knopje.UWV scoort het slechtstDe slechtst scorende website is, is de site van het UWV. Deze krijgt een dikke onvoldoende, een 4,8. Volgens minister Plasterk zal het UWV ook niet tevreden zijn met deze 4,8 en ziet hij dat als een gele kaart.

De minister ziet dus wel ruimte in de toekomst voor verbetering. In de studio is Nationale ombudsman Alex Brenninkmeijer aanwezig om zijn bevindingen toe te lichten.

Forumreacties

24
  • Door Radar

In 2017 moet iedereen in Nederland alle zaken met de overheid digitaal regelen. Kan dat eigenlijk wel? Waar lopen consumenten op dit moment tegenaan? De Nationale Ombudsman en Radar hebben onderzoek gedaan naar de digitale overheid. Het resultaat overhandigen we maandag aan minister Plasterk. Maandag 9 december in Radar, om 20:30 bij de TROS op Nederland 1

  • Door GJvdZ

Bij mij in de stad kan je al jaren vrijwel alles digitaal regelen en dat werkt prima.

  • Door eleven

Bij mij in de stad kan je al jaren vrijwel alles digitaal regelen en dat werkt prima.
Ook als je bejaard bent en geen gebruik maakt van digitale voorzieningen, zoals computer, internet, pinnen enz. (?