Klachten over Vliegtickets.nl: 'Ik wacht al langer dan een jaar op een terugbetaling'
Het internet staat vol met klachten over organisaties in de reisbranche die consumenten al máánden en soms zelfs langer dan een jaar laten wachten op een terugbetaling. Zo ook Vliegtickets.nl. Waarom duurt het zo lang? Radar haalt verhaal.
Klachten
De klachten over Vliegtickets.nl rijzen de pan uit. Op het Radarforum is te lezen dat mensen nog altijd wachten op een restitutie. 'Tot op de dag van vandaag is het me niet gelukt het geld voor deze reis terug te krijgen', schrijft een forumlid. De reis zou in mei 2020 plaatsvinden.
De slechtste klantenservice ooit
Onder de meest recente Instagrampost van Vliegtickets.nl kun je eveneens verschillende klachten lezen. 'Oplichters!' en 'De slechtste klantenservice ooit', zijn slecht enkele boze comments die er onder de post zijn geplaatst. Dat consumenten ontevreden zijn over onder andere de slechte bereikbaarheid, blijkt ook uit de berichten op klachtensites.
Maanden wachten op Cheaptickets en Vliegwinkel: 'Geen refund, zelfs geen contact'
Reactie Vliegtickets.nl
Radar vroeg Vliegtickets.nl om een reactie. Je kunt de vragen en antwoorden hier lezen:
1. Er zijn klanten die inmiddels al langer dan een jaar wachten op een restitutie. Wat is er precies aan de hand? En hoelang moeten zij nog wachten?
'Wij hebben de afgelopen maanden hard gewerkt om alle verzoeken tot restitutie zo snel en goed mogelijk af te handelen. Dit is in veel gevallen gelukt. Op dit moment hebben wij ongeveer 180 boekingen die langer dan twaalf maanden openstaan. Dit betreft voornamelijk luchtvaartmaatschappijen van buiten Europa, waarbij het tot nu toe is gebleken dat het lastiger is om het geld voor de klant vergoed te krijgen.'
De organisatie vervolgt: 'Wij staan continue in contact met alle luchtvaartmaatschappijen en gebruiken alle mogelijkheden die wij tot onze beschikking hebben om de verzoeken tot restitutie van onze klanten geregeld te krijgen.'
2. Er zijn veel klachten over jullie bereikbaarheid. 'Ze reageren niet op mijn mail en zijn niet telefonisch te bereiken.' Hoe kunnen consumenten zo snel mogelijk met jullie in contact komen en hoe gaan jullie dit verbeteren?
'Consumenten kunnen het beste met ons in contact komen via e-mail. E-mails die klanten ons sturen, beantwoorden wij binnen een week, waarbij wij rekening houden met de urgentie van de vraag ten aanzien van onze reactietijd. Het e-mailadres is: [email protected].'
'Onze bereikbaarheid is sinds dit voorjaar sterk verbeterd. Toen het weer mogelijk was, hebben wij afgelopen voorjaar onze telefonische klantenservice heropend. Vanwege de krapte op de arbeidsmarkt is de bezetting van onze klantenservice nog niet op het gewenste niveau, maar klanten kunnen ons in ieder geval wel weer telefonisch bereiken via 020 - 369 90 41.'
3. Hoeveel klachten en verzoeken tot omboeking hebben jullie de afgelopen tijd binnengekregen?
'Het aantal verzoeken tot omboeken is erg afhankelijk van het aantal geboekte reizen en de geldende reisrestricties. Het huidige aantal verzoeken is in het geheel niet vergelijkbaar met de hoeveelheden ten tijde van het begin van de coronacrisis. Afgelopen kwartaal kregen wij 600 tot 800 verzoeken tot omboeken binnen.'
4. We zijn nu een jaar verder. Is er inmiddels extra mankracht op kantoor? Zo ja, hoeveel? Zo nee, waarom niet?
'Wij proberen onze bezetting verder te laten stijgen en de service naar onze klanten verder te verbeteren binnen de beschikbare mogelijkheden.'
Ruim 140 dagen wachten op geld voor vliegticket KLM: 'Dit draait om onwil en tijdrekken'
Uitzendingen Radar
In de uitzending van maandag 15 november 2021 besteedt Radar aandacht aan reisorganisaties die lang op zich laten wachten als het aankomt om de terugbetaling van vliegtickets. Je kunt het item hier bekijken.
Eerdere uitzending over reisvouchers gemist? Kijk hem hier terug.
Voorbeeldbrief
Moet jij ook nog geld terugkrijgen van een reisorganisatie? Hier vind je een voorbeeldbrief als de organisatie weigert terug te betalen.
Duizenden mensen wachten nog steeds op geld
Ruim 4000 mensen met een door corona geannuleerde vlucht of vakantie meldden zich bij Radar. Daarvan heeft 16 procent niet één, maar meerdere reizen aan zich voorbij zien gaan.
Heb 2 dagen voordat alles werd geannuleerd zelf mijn reis geannuleerd waardoor ik de helft van mijn reissom kwijt was. Hier was geen coulance mogelijk- Deelnemer aan het onderzoek
Meer weten over het onderzoek naar geannuleerde reizen? Je kunt de resultaten hier lezen.
Forum
Discussieer mee op ons forum! Meld je vandaag nog aan en deel je inzichten met andere leden.
Forumreacties
4Wij hebben bij Vliegticket.nl een retour vliegreis geboekt van Eindhoven naar Pisa en vice versa, met Ryanair onder boekingscode 3TKD98A . Heen 27 mei 2020, terug 6 juni 2020. Op 16 mei stuurde Ryanair een mail dat de reis gecanceld werd vanwege Covid. Tot op de dag van vandaag is het me niet gelukt het geld voor deze reis terug te krijgen. Vliegtickets.nl komt alleen in actie als er vanuit Ryanair een zg. Customer Verification Form is ingevuld dat dan met meerdere ‘bewijsstukken’ per post moet worden verstuurd. Het lukt niet om dit formulier ' gevalideerd te krijgen op de site van Ryanair dus doet Vliegtickets.nl niets.Er is geen telefonisch contact mogelijk met Ryanair. Ze verwijzen naar een Externe klantenservice Cadena a raison van 1 euro per belminuut. Ook een chat loopt op niets uit en bij elke mail krijg ik standaard de opmerking dat mijn ‘zaak’ in behandeling’ wordt genomen en dat ik snel bericht krijg. Vervolgens hoor ik niets meer. Onze reis stond geboekt voor mei 2020, het is nu november 2021...De correspondentie gaat bij Ryanair in het Engels, bij Vliegtickets.nl waarschuwen ze nog dat soms Engels de voertaal is. Hoeveel van de reizigers is bij machte om in het Engels te corresponderen??? Met andere woorden de beide organisaties gaan er van uit dat een substantieel deel van de gedupeerde reizigers het opgeeft! Nu ik heb aangekondigd vanaf vandaag met uw programma contact op te nemen heb ik ook van Vliegtickets.nl niets meer vernomen. Heel graag hoor ik van u of deze situatie meerdere mensen treft en wat er aan te doen is. Vriendelijke groet, Pauline Nordbeck
Ik had rechtstreeks geboekt in die periode bij Ryanair. Ik had het geld pas terug in december na vaker kontakt te hebben gehad. Volgens mij was het via de chat van hun gelukt.
Hallo, Ik heb hetzelfde probleem. Geboekt bij Ryan Air zelf. Zou ook in mei 2019 naar Porto gaan. Ik kom ook niet uit dat formulier en ik heb een extra probleem. Ik heb geboekt maar mijn vriendin als medereiziger heeft betaald omdat mijn creditcard het niet deed. Ik krijg ook mails dat ze er mee bezig zijn en verwijzen vervolgens naar dat formulier. Gisteren weer gemaild, maar zal daar ongetwijfeld geen antwoord op krijgen of weer zo'n leuke 'we zijn er mee bezig' mail. Ik heb nog een voucher tot eind vn het jaar maar kan er nu helaas geen gebruik van maken. Wat te doen???