Klanten benadeeld door belbedrijf Youfone

Een aantal klanten van telefoonbedrijf Youfone is benadeeld als gevolg van de overgang naar een nieuw administratiesysteem. Niet-gebruikte belminuten zijn hierdoor soms wel in rekening gebracht, aldus de Telegraaf.

Volgens de krant gaat het om 'honderden' klanten, maar Youfone haast zich om dit te nuanceren. Het bedrijf zegt dat er momenteel ongeveer 150 van zulke gevallen bij de provider bekend zijn. 

De migratie vond alweer enkele maanden geleden plaats. Youfone-directeur Valentijn Rensing laat Radar bovendien weten: 'De meeste klanten melden zich in dit soort situaties en vervolgens wordt dit opgelost.' 

Geen structureel probleem

Hij vervolgt: 'Bij iedere melding zoeken we het na en komen komen we keer op keer tot de conclusie dat het incidenten betreft waarbij bepaalde samenstellingen van het pakket zorgden voor conflicten in de database en daarmee de registratie. Voor de duidelijkheid: ieder incident is er 1 te veel, maar er is geen sprake van een structureel probleem. Op dit moment krijgen wij overigens geen signalen dat er nog zaken verkeerd lopen.'

De hoogtes van de te veel betaalde bedragen lopen uiteen: van 30 cent tot zo'n tien euro, met hier en daar een uitschieter naar een hoger bedrag. Rensing: 'Veel hebben wij de afgelopen maanden al rechtgezet. De fouten die wij hebben gemaakt worden direct gecrediteerd.'

Goed je eigen rekening checken

Er is geen duidelijk patroon te zien in de incidenten, en daarom is het lastig om fouten systematisch en op klant-niveau te herstellen. Als klant zelf goed je rekening checken is daarom het devies.

'We wijzen iedereen erop goed de eigen factuur na te kijken en eventuele klachten te melden zodat we deze direct kunnen oplossen,' aldus Rensing. 'In de MyYoufone omgeving worden klanten er dan ook op geattendeerd hun nota te bekijken. Fouten kunnen gewoon gemeld worden.'

Bron: ANP MediaWatch / De Telegraaf / Youfone