background branding

Problemen na update auto's Volkswagen Group

Een kwart van de bestuurders van dieselauto's met sjoemelsoftware ervaart problemen na de software-update van de Volkswagen Groep. Dat blijkt uit een Radar Testpanel-enquête onder 1368 rijders van sjoemeldiesels van Volkswagen, Audi, Seat of Škoda. Van hen hebben 638 een update laten uitvoeren.

De dieselauto’s geven na de update verschillende problemen: de auto is trager geworden, de EGR-klep is kapot gegaan, het brandstofverbruik is hoger of er zijn andere problemen, zoals met het roetfilter.Bekijk de volledige testresultaten

De software-update is het antwoord van de Volkswagen Groep op de geruchtmakende sjoemelsoftware-affaire van 2015: toen bleek de software van dieselauto’s gemanipuleerd te zijn om aan milieukeuringen te kunnen voldoen. Na de update moeten de sjoemeldiesels van de Volkswagen Groep – verantwoordelijk is voor Volkswagen, Audi, Seat en Škoda - weer alle milieubeloftes kunnen inlossen.

Het vertrouwen in de Volkswagen Groep heeft door de sjoemel-software een grote deuk opgelopen. Wie de update niet wil laten uitvoeren, of daarover nog twijfelt, is vooral bang dat het vermogen van de motor terugvalt, heeft geen vertrouwen dat door de update de auto beter wordt voor het milieu of vreest dat de motor, of onderdelen ervan door de update eerder kapot gaan. In sommige gevallen heeft de garage zelf de update afgeraden.Een goede oplossing eisen? Gebruik de voorbeeldbrief

De dieseleigenaren die wel hebben geüpdatetet en met problemen teruggaan naar de garage worden daar heel verschillend behandeld. Een kwart hoefde niets te betalen voor de reparatie,  een derde moest alles zelf betalen. De rest kreeg een willekeurige korting.

Forumreacties

17
  • Door Radar

Teruglopend vermogen, groter brandstofverbruik en een kapotte EGR-klep: de update die Volkswagen laat uitvoeren aan de beruchte sjoemeldiesels doet volgens veel autobezitters meer kwaad dan goed. Een kwart van de mensen die de update laat uitvoeren, krijgt daarna problemen met de auto. Dat blijkt uit een enquête onder het Radar Testpanel. De problemen na de update leiden soms tot dure reparaties, die Volkswagen lang niet altijd wil vergoeden. Maandag 8 mei in Radar, 20:30 uur bij AVROTROS op NPO 1

  • Door Mijnster076

Beste redactie, Wij hebben identieke problemen ervaren na de update bij Garage van Mossel in Tilburg voor onze Caddy VN-634-S met chassisnummer wv1zzz2KzFX120896 Omdat ik niet akkoord ging met de manier waarop Van Mossel met mijn bezwaren omging heb ik een verklaring ge-eist waarin de klachten vermeld staan, dat ik niet akkoord ga maar ook dat Van Mossel een verantwoordelijkheid in deze heeft. Op een 'gelikte wijze' schuiven zij het probleem door naar Pon (de importeur). Maar ik heb toen aangegeven dat de wagen niet bij Pon gekocht is maar bij van Mossel! Dat werd simpelweg weggewimpeld. Van Mossel geeft in de verklaring aan dat zij de klachten zullen oppakken en communiceren bij Pon. Dit alles speelt op 8-2-2017 en het zal ook u niet verbazen dat ik tot op heden nog niets gehoord heb. Ik zou graag een copy van de verklaring van Van Mossel willen bijvoegen maar zie dat dit niet kan. Indien u toch nog een copy wenst te ontvangen dan verneem ik dit graag om af te stemmen hoe deze dan bij u kan komen. Uiteraard indien u nog aanvullende informatie wenst dan hoor ik dit ook graag.

  • Door Teunbosseman

Hier geen negatieve ervaring mbt egr klep, minder vermogen of meer brandstof verbruik. Sterker, lijkt wel of de polo bm nog ietsje zuiniger is gaan rijden.