Handige adressen

  • Consumentenbond

    Telefoon: 070 - 445 4545
    Bereikbaar van ma t/m do 8.00-20.00, vr. 8.00-17.30 uur
    Website: www.consumentenbond.nl
    Over: Om advies te krijgen moet je lid zijn.

  • Belastingdienst

    Telefoon: 0800-0543 (gratis)
    Ma t/m do 08:00 tot 20:00 uur, vrijdag tot 17:00 uur
    Website: www.belastingdienst.nl
    Over: Hier kan je terecht als je vragen hebt over belastingen en toeslagen.

  • Consuwijzer

    Telefoon: 088 – 070 7070
    5 dagen per week van 8.30-17.30 uur (lokaal tarief)
    Website: www.consuwijzer.nl
    Info: ConsuWijzer geeft je in eerste instantie praktisch advies over jouw rechten en hoe je zelf jouw recht kunt halen. ConsuWijzer en de toezichthouders lossen jouw probleem met een bedrijf dus niet persoonlijk voor je op. In Nederland zijn er namelijk speciale instanties die je daarbij helpen. ConsuWijzer wijst je de weg en geeft je daar advies over. Jouw melding bij ConsuWijzer is wel heel belangrijk voor de toezichthouders. Zij gebruiken jouw meldingen namelijk om een beter beeld te krijgen op waar het misgaat in de markt en hebben wettelijke middelen om in te grijpen. Bijvoorbeeld door het starten van een onderzoek of het opleggen van een boete.

  • Fraudehelpdesk

    Telefoon: 088-7867372
    Ma di do vr 9.00 tot 17.00 uur, wo 12.00 tot 17.00 uur. Niet bereikbaar tijdens feestdagen.
    Website: www.fraudehelpdesk.nl
    Over: Voor alle vragen over en meldingen van fraude.

  • Informatie Rijksoverheid (voorheen Postbus 51)

    Telefoonnummer: 1400 (lokaal tarief)
    Iedere werkdag bereikbaar tussen 08:00-20:00
    Website: www.rijksoverheid.nl    
    Over: Informatie Rijksoverheid is een centraal loket, waar je terecht kunt met vragen aan de Rijksoverheid.

  • Stichting Consument en Veiligheid

    Telefoon: 020-511 4567
    Website: www.veiligheid.nl
    Adres: Postbus 75169                                           
    1070 AD Amsterdam
    Over: Voor vragen over de bevordering van veiligheid in de privésfeer, in de wijk in de recreatie, in het verkeer en op werk.

  • Stichting Geschillencommissie

    Telefoon: 070-310 5310
    Ma t/m vrij 09:00 tot 17:00 uur
    Website: www.degeschillencommissie.nl
    Adres: Postbus 90600            
    2509 LP Den Haag
    Over: Bedrijven moeten wel aangesloten zijn.
    Er zijn 70 verschillende commissies, of een bedrijf is aangesloten is kan je zien op de website en anders kan je bellen met de stichting.

  • Platform Aandelenlease

    Telefoon: 06-4442 2838
    Website: www.platformaandelenlease.nl
    Adres: Bergeend 15
    3435 VK Nieuwegein
    Over: Informatiecentrum voor aandelenlease gedupeerden.

  • Consumentenclaim

    Telefoon: 0900- 3200 200 (45 cpm)
    Website: www.consumentenclaim.nl
    Adres: Hogehilweg 17
    Postbus 22990
    1100 DL Amsterdam
    Over: ConsumentenClaim voert sinds 2004 op grote schaal juridische procedures tegen banken en verzekeraars. ConsumentenClaim werkt op basis van 'no cure no pay'.

  • KIFID (Klachteninstituut Financiele Diensten)

    Telefoon: 070-3338 999  
    Website: http://www.kifid.nl/consumenten
    Adres: Postbus 93257            
    2509 AG Den Haag
    Over: Als je een klacht hebt over een financiële dienstverlener, dan zal je deze eerst schriftelijk moeten voorleggen aan de directie van het bedrijf waar je deze klacht over heeft. Iedere financiële dienstverlener is volgens de Wft (Wet op het financieel toezicht) verplicht een interne klachtenprocedure te hebben. Als het bedrijf na het volgen van deze procedure niet met een passende oplossing voor jouw klacht komt, kan je jouw klacht voorleggen aan Kifid.

  • Koninlijke Beroepsorganisatie van Gerechtsdeurwaarders

    Telefoon: 070-890 3530
    Website: www.kbvg.nl
    Adres: Prinses Margrietplantsoen 49
    2595 BR Den Haag
    Over: Als je klachten over gerechtsdeurwaarders hebt.

  • Het Juridisch Loket

    Telefoon: 0900-8020 (20ct/min)
    Ma t/m vrij 09.00 – 18.00 uur
    Website: www.juridischloket.nl
    Over: Het Juridisch Loket is een onafhankelijke organisatie waar iedere burger met een laag inkomen of weinig vermogen terecht kan voor gratis juridisch advies.

  • NIBUD

    Telefoon: 030-239 1350      
    09.00 – 13.00 uur  
    Website: www.nibud.nl
    Postbus 19250
    3501 DG Utrecht
    Over: Voor als je advies wilt over de besteding van jouw inkomen.

  • NVI (Ned. Ver. van Incasso Ondernemingen)

    Telefoon: 035-699 4210
    Website: www.nvio.nl
    Adres: Postbus 279
    1400 AG Bussum
    Over: Voor als je klachten over incasso-ondernemingen hebt.

  • Europees Consumenten Centrum

    Telefoon: 030 – 232 6440
    Ma t/m vrij 9:00 – 17:00 uur
    Website: www.eccnl.eu
    E-mail: [email protected]
    Adres: Postbus 487
    3500 AL Utrecht
    Over: Het ECC kan je als consument helpen wanneer je iets wilt kopen of bestellen in een ander EU-land. Ook biedt het centrum informatie over jouw rechten en plichten als Europese consument en biedt ECC begeleiding, als je problemen hebt na een aankoop in een ander EU-land.