'Betere informatie over leenstelstel'
De gevolgen van het leenstelsel voor studenten zijn pas over drie tot vier jaar echt helemaal duidelijk. Dat zei onderwijsminister Jet Bussemaker woensdag in de Kamer.
Maar intussen moet er nog wel meer en betere voorlichting komen over wat er allemaal financieel mogelijk is voor studenten, erkende ze, bijvoorbeeld op het gebied van de aanvullende studiebeurs en voor mensen met een beperking.
Leenangst
Er is 'leenangst' en die moet worden bestreden. Het onderwijs is nog wel degelijk toegankelijk voor alle groepen, aldus de minister. Er gaan spookverhalen en daarom moet iedereen de goede informatie geven en krijgen, zei Bussemaker in een stekelig verlopen debat. Het CDA noemde Bussemaker 'minister van ongelijke kansen' en de SP wist te vertellen dat haar legendarische en gedreven partijgenoot Joop den Uyl zich zou omdraaien in zijn graf.
De VVD noemde dat weer 'plat opportunisme'. Er wordt zo volgens de liberalen bijgedragen aan onzekerheid over kansen voor mensen die willen gaan studeren. D66 wees op het volgens deze partij vriendelijke terugbetalingssysteem. Dat valt volgens D66 erg mee en wie niet kan betalen, hoeft niet te betalen.
Dip in toestroom
Er was direct na de invoering van het leenstelsel vorig jaar een dip in de toestroom van studenten. Bussemaker denkt dat die grotendeels tijdelijk is, doordat eerder meer studenten meteen zijn gaan studeren om nog voor de oude studiefinanciering in aanmerking te komen. Daarom lieten ze bijvoorbeeld een jaartje met de rugzak de wereld rond schieten. Door die eerdere grotere toestroom pakte het aantal nieuwkomers later weer lager uit.
'Betere communicatie is zeker nodig maar niet genoeg', reageerde belangenbehartiger voor studenten ISO na afloop van het debat. 'Zeker voor studenten met een functiebeperking zijn er concrete acties nodig, want zij worden dubbel getroffen. We hopen dat de Kamer op een later moment de kansenongelijkheid voor de kwetsbare groepen wel wil aanpakken en de kwetsbaarheden in dit systeem wil repareren.'
Bron: ANP