NS-kaartje ondergaat onzichtbare verandering
Feitelijk gaat het om een onzichtbare verandering. Toch is de NS al 2 jaar bezig met de voorbereidingen voor de invoering van het nieuwe treinkaartje, dat wordt voorzien van een chip. Per 9 juli dit jaar printen de NS-automaten enkel nog een kaartje met een chip.
Naar schatting gaat het om ongeveer 2,5 miljoen reizigers, onder wie toeristen, die voor het eerst te maken krijgen met de aanpassing, omdat ze maar weinig reizen.Assistentie bij automaten
Op de grotere en middelgrote stations staan vanaf die dag een week lang honderden medewerkers klaar om reizigers bij de automaten te helpen. Het kaartje is nog steeds van papier, alleen iets dikker omdat er een chip in zit. Daarmee checken veel reizigers voor het eerst in en uit. Dat zal voor die 2,5 miljoen incidentele reizigers (gemiddeld 1 tot 10 keer per jaar) wennen zijn, weet woordvoerder Eric Trinthamer.
'Het verschil met nu is enkel dat de klant na het kopen van een kaartje moet in- en uitchecken', zegt Trinthamer. 'Op de automaat wordt de reiziger eerst gevraagd of hij of zij een ov-chipkaart heeft. Zo niet, dan tikt de reiziger op het scherm nee en ziet die weer het vertrouwde scherm waarop het nieuwe kaartje kan worden gekocht.' Reizigers probeerden het afgelopen dagen al uit, want er zijn al automaten die de nieuwe ticket uitspugen. Sinds 1 juli zijn er al meer 350.000 nieuwe tickets gekocht. Niet alleen ouderen hebben moeite met vernieuwing
Niet alleen ouderen hebben moeite met vernieuwing
Ook blijken nu een heleboel mensen direct over te stappen naar een ov-chipkaart: sinds juni hebben reizigers bijna 50.000 extra ov-chipkaarten besteld. Daar kunnen ze een bepaald bedrag op laten zetten en zonder een kaartje te kopen in- en uitchecken. Wie denkt dat vooral ouderen over de vernieuwing 'struikelen', heeft het volgens Trinthamer mis. 'Natuurlijk zijn er ouderen die er moeite mee hebben, maar die groep is niet groter dan andere leeftijdsgroepen.' Meer veiligheid, minder zwartrijden
Meer veiligheid, minder zwartrijden
Dat de ogenschijnlijk eenvoudige aanpassing een operatie van 2 jaar is geworden, heeft onder meer te maken met het overleg dat nodig was met partijen als de provincie, consumentenorganisaties en andere vervoerders op het spoor. Het nieuwe kaartje is immers ook geldig bij andere treinvervoerders. In een periode van twee jaar vanaf het najaar zullen alle stations die al toegangspoortjes hebben die gaan afsluiten. Dan kunnen reizigers alleen nog in de hal en op perrons komen door in- en uit te checken. Zo wil de NS de sociale veiligheid verhogen en het zwartrijden tegengaan.Informatie over vervoersstromen
Daarnaast moet het chipkaartje van de NS op den duur leiden tot een betere service voor de reiziger. Omdat nu iedereen gaat in- en uitchecken, krijgt de NS beter zicht op de vervoersstromen, waar uiteindelijk de lengtes van de treinen op kunnen worden aangepast. Dit moet leiden tot minder klachten over overvolle treinen. Digitalisering
Digitalisering
De NS is de laatste vervoerder in Nederland die alles digitaal gaat verwerken. Dat was ook het idee achter de komst van de chipkaart voor het openbaar vervoer toen de Tweede Kamer besloot het oude kaartje af te schaffen en een digitale versie te introduceren.
De techniek in het nieuwe papieren kaartje en ov-chipkaart maakt het voor de NS mogelijk precies te weten waar het ergens drukker wordt. 'Dat stelt ons in staat om daar op den duur het materieel op aan te passen', aldus de NS-woordvoerder. Per dag rijden er in Nederland gemiddeld 5200 treinen.
Bron: ANP