Rechter: TotalEnergies moet 11 miljoen euro betalen aan energiecowboy

Total Energies

Energieleverancier TotalEnergies huurde voor de telefonische verkoop van energiecontracten in 2018 de Nationale Energie Vergelijker in. Dit bedrijf, met als eigenaar energiecowboy Ouail Naamar, de man achter Global Marketing Bridge (GMB) en de Hollandse Energie Maatschappij (HEM), zette zo'n 20.000 mensen naar Total over. Die samenwerking stopt abrupt na een Radar-uitzending over de werving van zzp’ers als energieklanten op hun thuisadres. Total betaalt niet langer de vergoedingen en daarvan zegt de rechter nu: dat was niet terecht. En dus moet Total nu ruim 11 miljoen euro betalen aan de man die onlangs door de toezichthouder boetes op zijn dak kreeg voor misleidende werving van klanten. Snapt u het nog?

Wat vooraf ging

In november 2017 tekenen de Nationale Energievergelijker (NEV) en TotalEnergies (Total) een contract waarin staat dat de NEV energiecontracten gaat verkopen door middel van telefonische werving. Afgesproken wordt dat de bemiddelaar een provisie krijgt per verkocht contract. Radar komt na berekeningen op een vergoeding van 400 euro per verkochte contract. 

NEV benadert potentiële afnemers voor Total, met name zzp'ers. Over dit soort praktijken van ongevraagde telefoontjes maakte Radar meerdere uitzendingen. In januari 2018, anderhalve maand na de start van de opdracht aan de NEV, vindt er een bespreking tussen Total en de NEV plaats. Aanleiding: de klachten die bij Total zijn binnengekomen van consumenten over de werving en de grote hoeveelheid annuleringen die Total binnenkrijgt.

Half 2018 start de Autoriteit Consument & Markt (ACM) een onderzoek naar de verkoop van zakelijke energiecontracten aan consumenten op hun woonadres. Deze mensen die als ZZP'er in het register van de Kamer van Koophandel staan, wordt (vaak onbewust) een zakelijk energiecontract aangeboden. Nadelen, zoals geen bedenktijd en een hoge opzegvergoeding worden vaak niet genoemd. 

Als Radar op 22 oktober 2018 aandacht besteedt aan de agressieve verkoop van energiecontracten aan kleine ondernemers, schort Total de samenwerking met NEV op. In de uitzending wordt duidelijk dat de dame die gebeld wordt, absoluut niet over wil stappen. Op 15 november besluit Total geen provisie meer te betalen, omdat er steeds sprake is van voortijdige beëindiging van leveringsovereenkomsten. Ook wil Total de betaalde provisie terug van NEV, omdat mensen contracten ontbinden.

Terugswitchen van klanten 

Total start ondertussen een pre-switch belcampagne. Dat betekent dat nieuwe Total-klanten die na een belletje van de NEV een leveringsovereenkomst met Total hebben gesloten, worden benaderd met de vraag of ze wel klant bij Total hadden willen worden. Indien een klant aangeeft dat dat niet het geval is, wordt de leveringsovereenkomst kosteloos beëindigd door Total. 

In december 2018 dagvaardt NEV Total om ervoor te zorgen dat de provisie toch uitbetaald wordt. De rechter gaat daar op dat moment niet in mee, maar veroordeelt Total tot een berekening van de provisie die zij elke drie maanden aan NEV moet laten zien. Total maakt diezelfde maand een afspraak met de ACM dat zij alle afnemers die de energie niet in de uitoefening van hun beroep of bedrijf gebruiken (veelal zzp'ers), consumentenbescherming biedt. Een grote groep inmiddels vertrokken afnemers compenseert zij.

Ondertussen wordt er volop gesoebat tussen NEV en Total over de berekeningen, waarna Total de overeenkomst met NEV opzegt. Eind 2021 besluit Total om media september 2023 te stoppen als energieleverancier in Nederland. 

11 miljoen euro 

Wat volgt is een rechtszaak om 11 miljoen euro. NEV eist dat bedrag van Total omdat zij zich niet aan afspraken zouden hebben gehouden. Total zegt dat minder dan 70 procent van de door NEV geworven klanten het hele contract heeft uitgezeten. Total eist ook geld omdat ze reputatieschade hebben geleden. 

Total zegt van 4.000 klanten klachten over de NEV te hebben gehad, ongeveer 1670 klanten zijn als gevolg van een zogenaamde false switches terug gezet naar hun oude of een andere energieleverancier. 

Volgens de rechter heeft NEV voldaan aan de overeenkomst die zij met Total aanging, namelijk leveringsovereenkomsten verkopen aan klanten. Om die reden is Total de vergoeding, of zogeheten provisie, verschuldigd aan de NEV. Total kan volgens de rechter niet voldoende duidelijk maken dat de ruim 4.000 klachten over NEV gaan. En daarnaast betekent een klacht niet per definitie onjuist handelen van NEV. 

Opvallend genoeg maakt Radar in 2021 uitzendingen over Global Marketing Bridge. De eigenaar daarvan is dezelfde eigenaar als van de NEV. Uit stukken die Radar in handen heeft blijkt dat GMB werkzaamheden van NEV overnam. Ook wordt duidelijk waarom de klanten bij Total ontevreden waren. Voor de werving van GMB kreeg het bedrijf in april een boete van 400.000 euro.

Naamar richtte tevens de Hollandse Energie Maatschappij (HEM) op, samen met zakenpartner Tarik Azaaj. Ook voor de werving van die contracten kreeg HEM een boete van de ACM. Onder druk van de ACM deden zij onlangs toezeggingen om tarieven te verlagen en schoon schip te maken bij de energiemaatschappij. 

TotalEnergies laat in een reactie weten in hoger beroep te gaan tegen de uitspraak.