Van dropshippers tot ongewenst abonnement: deze klachten hoorde Radar in 2024

Dat je bij online winkelen goed op moet letten, werd dit jaar maar weer eens duidelijk. Radar ontving allerlei klachten over dropshippers, websites waar je ongemerkt een abonnement afsloot en bedrijven die hun zaakjes niet op orde hadden. We zetten de meest gehoorde klachten voor je op een rij.
Dropshippers
De mailbox van Radar werd afgelopen jaar overspoeld met klachten over dropshippers. Enorm veel mensen bestelden artikelen bij onbekende, maar goed uitziende webwinkels en kwamen met goedkope troep uit China te zitten.
Zo kregen we klachten over Berkenbosch Mode, Van Der Steen Mode en OrhtoRelief. En besteedde we aandacht aan Rob en Marian, wiens adres misbruikt werd door een Duitse dropshipper.
En omdat we niet aan elke dropshipper een artikel konden wijden, gaven we ook tips voor het herkennen van zo’n website:
- Zoek naar reviews over de website.
- Bekijk of de levertijden vermeld staan. Als deze onduidelijk of erg lang zijn, kan het product namelijk uit China komen.
- Let op slechte vertalingen bij de producten.
- Controleer of er bij de politie meldingen zijn over de website.
- Kijk of de handelsnaam, het KvK-nummer, het adres en de contactgegevens vermeld staan. Als het adres vermeld is, kun je dit opzoeken via Google Maps. Is het een woning? Dan zou het een dropshipper kunnen zijn
- Probeer te achterhalen hoe je moet retourneren. Bij dropshippers moet je producten namelijk vaak op eigen kosten terugsturen naar China.
- Maak een screenshot en zoek deze afbeelding via images.google.nl. Hiermee kun je controleren of de afbeelding op meerdere websites staat. Als dat het geval is, zou je te maken kunnen hebben met een dropshipper.
Ongewenst abonnement
Een andere veelgehoorde klacht ging over webshops waarbij je onbewust een abonnement afsloot. We kregen bijvoorbeeld veel berichten over CVneed: een website waar je een cv op kunt stellen, waar je vervolgens 30 euro per maand voor betaalt.
Tim vertelde eenzelfde verhaal over de website Cerebrum IQ. Na het invullen van 20 vragen om zijn IQ te testen, moest hij 99 cent betalen om de uitslag te zien. Maar tot zijn schrik werd er naast de 99 cent ook direct 69,99 euro afgeschreven, omdat hij een abonnement afgesloten zou hebben.
Tot slot besteedde we meerdere keren aandacht aan Fix it Faster: een bedrijf dat geld vraagt voor gratis verkrijgbare handleidingen. Als je je gegevens invult en de algemene voorwaarden accepteert, ontvang je ineens een factuur van 30 euro.
Deze facturen zijn onterecht, blijkt uit ons onderzoek. Vandaar dat we een voorbeeldbrief hebben opgesteld waarmee je je geld terug kunt krijgen:
Klachten over winkels
Overigens bleken ook bekendere winkels hun zaakjes niet altijd op orde te hebben dit jaar. We hoorden bijvoorbeeld dat meubel webshop Woneninterieur leveringen van bestelde meubels uitstelde en vervolgens, na annulering, erg lang op de terugbetaling liet wachten.
Ook kregen we klachten over brillenverkoper Charlie Temple, omdat brillen niet geleverd werden en de klantenservice niet thuis gaf. En waren mensen ontevreden over fietsenmerk Stella: fietsen werden traag geleverd en onderdelen begaven het snel. Later dit jaar ging Stella dan ook failliet.
Aan het einde van het jaar stroomden de klachten binnen over lingeriebedrijf Sapph. Mensen ontvingen hun bestelling niet en konden geen contact krijgen met de klantenservice. Sapph legde ons uit dat er een levering vertraagd was en dat mensen niet altijd doorhebben dat ze een pre-order bestellen. Later gaven ze toe dat ze te hard gegroeid waren, waardoor de klantenservice het niet kon bijbenen en beloofden ze dat de problemen in 2025 zijn opgelost.
Heb jij een klacht?
Ook in 2025 staan we weer voor jou klaar. Heb je een klacht over een dropshipper, ongewenst abonnement of een bedrijf dat je laat zitten? Dan horen we natuurlijk graag van je. Je kunt ons appen, mailen naar [email protected] of ons contactformulier invullen: