Schandalig nieuws, maar vaste klant blijft Volkswagen trouw
'Schandalig', zo bestempelt drie kwart van de Radar Testpanelleden het nieuws over het softwaregesjoemel van Volkswagen. Respondenten die zichzelf beschouwen als vaste klant van het merk, blijken zich het nieuws niet extra aan te trekken. Integendeel: deze groep is een stuk milder in hun oordeel.
Bijna 40.000 leden van het Radar Testpanel hebben hun mening gegeven over het Volkswagenschandaal. Het nieuws dat het autoconcern wereldwijd miljoenen dieselauto’s heeft voorzien van software die in tests de uitstoot van schadelijke stoffen verbloemt, wordt door de meesten (74%) als 'schandalig' bestempelt. 22 procent vindt het niet netjes, maar ook niet heel erg. Slechts 4 procent staat onverschillig tegenover het nieuws. Maar liefst 92 procent was vooraf aan de vragenlijst al op de hoogte van het nieuws.
Vaste klanten minder negatief
Opvallend is dat panelleden die zichzelf als vaste klant beschouwen, hun positieve mening over het merk minder geschaad zien dan degenen die zichzelf niet als vaste klant zien. Zo vindt van de vaste klanten van Volkswagen, Audi, Seat en Škoda ongeveer de helft (49%) van de respondenten het nieuws schandalig.
Waar 61 procent van de totale groep zegt dat hun beeld over de betrouwbaarheid van het merk negatief is beïnvloed door het nieuws, is dat onder de vaste klanten bij 31 procent het geval.
Ook uit de antwoorden op de volgende stelling blijkt dat vaste klanten zich het nieuws niet extra aantrekken, maar er juist vergevingsgezinder tegenover staan:
'Stel: je hebt een nieuwe auto op het oog en dit is een Volkswagen / Audi / Seat / Škoda. Heeft het sjoemelnieuws invloed op jouw potentiële aankoop?'
Waar het de hele groep aangaat, zeggen de meeste mensen (35%) dat het ze enigszins aan het twijfelen zet. Onder de vaste klanten van deze merken antwoordt verreweg de grootste groep (65%) dat het nieuws geen invloed zou hebben: zij zouden de auto gewoon kopen.
Invloed op gehele autobranche
Van de totale groep zou 22 procent liever geen auto van het Volkswagen meer kopen. 14 procent zegt deze merken zelfs absoluut niet meer te willen aanschaffen. Het sjoemelnieuws heeft bovendien niet alleen Volkswagen geraakt: gemiddeld zegt 57 procent dat het hun beeld van de betrouwbaarheid van automerken in het algemeen negatief heeft beïnvloed – dit is óók bij de vaste klanten van de 'sjoemelmerken' het geval.
Over de respondenten
16 procent van de panelleden rijdt op het moment zelf in een Volkswagen (61%), Audi (10%), Seat (13%) of Škoda (17%). Gemiddeld ziet 62 procent van deze groep zichzelf als een vaste klant van het automerk dat voor de deur staat. De meeste van de bijna 40.000 respondenten (70%) wisten al dat de merken Audi, Seat en Škoda ook onder het Volkswagen-concern vallen.Over dit onderzoek
Aan het onderzoek deden 38.242 leden van het Radar Testpanel mee. Het onderzoek vond plaats tussen 24 en 28 september 2015. De resultaten zijn gewogen op basis van verspreiding over het land en opleidingsniveau.
Het Radar Testpanel bestaat uit ruim 90.000 mensen. Zij nemen deel aan online enquêtes. De resultaten uit deze onderzoeken worden gebruikt in het tv-programma Radar, het magazine RADAR+ en / of voor nieuwsberichten op de website radartv.nl.